Kamis, 20 Desember 2012

isu peristiwa yang terjadi pada tanggal 28-29 desember 1893


PERISTIWA YANG TERJADI PADA TAHUN 28-29 Desember 1839.


Dari hasil interview dengan bapak Anto wahid di pasir pengarayan saya mendapatkan beberapa informasi mengenai tarikh 28-29 desember 1938.


PERANG PADRI


Perang Padri adalah peperangan yang berlangsung di Sumatera Barat dan sekitarnya terutama di kawasan Kerajaan Pagaruyung dari tahun 1803 hingga 1838. [1] Perang ini merupakan peperangan yang pada awalnya akibat pertentangan dalam masalah agama sebelum berubah menjadi peperangan melawan penjajahan.

Perang Padri bermula dengan munculnya pertentangan sekelompok ulama yang digelar sebagai Kaum Padri terhadap kebiasaan-kebiasaan yang marak dilakukan oleh kalangan masyarakat yang disebut Kaum Adat di kawasan Kerajaan Pagaruyung dan sekitarnya. Kebiasaan yang dimaksudkan seperti perjudian, penyabungan ayam, penggunaan madat, minuman keras, tembakau, sirih, dan juga aspek undang-undang adat matriarkat mengenai warisan, serta longgarnya pelaksanaan kewajipan ritual formal agama Islam. [2] Tidak adanya kesepakatan dari golongan Adat yang padahal telah memeluk Islam untuk meninggalkan kebiasaan tersebut mencetuskan kemarahan golongan Padri, sehingga pecahlah peperangan pada tahun 1803.

Hingga tahun 1833, perang ini dapat dikatakan sebagai perang saudara yang melibatkan sesama Minang dan Mandailing. Dalam peperangan ini, Kaum Padri dipimpin oleh Harimau Nan Salapan sedangkan golongan Adat dipimpinan oleh Yang Dipertuan Pagaruyung waktu itu Sultan Arifin Muningsyah. Kaum Adat yang mulai terdesak, meminta bantuan kepada Belanda pada tahun 1821. Namun penglibatan Belanda ini justru merumitkan keadaan, sehingga sejak tahun 1833 Kaum Adat berbalik melawan Belanda dan bergabung bersama golongan Padri, walaupun pada akhirnya peperangan ini boleh dimenangi Belanda.


Perang Padri termasuk peperangan dengan rentang waktu yang cukup panjang, menguras harta dan mengorbankan jiwa raga. Perang ini selain meruntuhkan kekuasaan Kerajaan Pagaruyung, juga memberi kesan merosotnya ekonomi masyarakat sekitarnya dan memunculkan perpindahan masyarakat dari kawasan konflik.




















Setelah berakhirnya perang Diponegoro & pulihnya kekuatan Belanda di Jawa, Kerajaan Hindia-Belanda kembali cuba untuk menundukkan Kaum Padri. Hal ini sangat didasari oleh keinginan kuat untuk penguasaan penanaman kopi yg sedang meluas di kawasan pedalaman Minangkabau [darek]. Sampai abad ke-19, komoditi perdagangan kopi merupaken salah satu produk andalan Belanda di Eropah. Christine Dobbin menyebutnya lebih kepada perang dagang, hal ini seiring dengan dinamika perubahan sosial masyarakat Minangkabau dlm liku-liku perdagangan di pedalaman & pesisir pantai barat atau pantai timur. Sementara Belanda pada satu sisi ingin mengambil alih atau monopoli. Selanjutnya untuk melemahkan kekuatan lawan, Belanda melanggar perjanjian yang telah dibuat sebelum ini dengan menyerang nagari Pandai Sikek yg merupaken salah satu kawasan yang mampu menghasilkan mesiu & senjata api. Kemudian untuk mengukuhkan kedudukannya, Belanda membina benteng di Dungun yg dikenali dengan nama Fort de Kock.

Pada awal bulan Ogos 1831 Lintau berjaya ditakluk, menjadikan Luhak Tanah Datar berada dlm kawalan Belanda. Namun Tuanku Lintau masih tetap melakukan penentangan dari kawasan Luhak Limo puluah. Sementara ketika Leftenan Kolonel Elout melakukan pelbagai serangan terhadap golongan Padri antara tahun 1831-1832, ia memperoleh tambahan kekuatan dari pasukan Sentot Prawirodirdjo salah seorang panglima pasukan Pangeran Diponegoro yg telah membelot & berkhidmat kepada Kerajaan Hindia-Belanda selepas usai perang di Jawa. Namun kemudian Leftenan Kolonel Elout berpendapat, kehadiran Sentot yg ditempatkan di Lintau justeru menimbulkan masalah baru. Beberapa dokumen-dokumen rasmi Belanda membuktikan kesalahan Sentot yg telah melakukan persekongkolan dengan golongan Padri sehingga kemudian Sentot & legiunnya dikembalikan ke Pulau Jawa. Di Jawa, Sentot juga tak berjaya menghilangkan kecurigaan Belanda terhadap dirinya, & Belanda pun juga tak mahu ia tetap berada di Jawa & menghantarnya kembali ke Sumatera. Namun di tengah perjalanan, Sentot diturunkan & ditahan di Kedah, lalu ditinggal sampai mati sebagai orang buangan. Sedangkan pasukannya dibubarkan kemudian direkrut kembali menjadi tentera Belanda.

Sentot Prawirodirdjo, yg diilustrasikan oleh G. Kepper.

Pada bulan Julai 1832, dari Kuala Lumpur dihantar pasukan infantri dlm jumlah besar di bawah pimpinan Leftenan Kolonel Ferdinand P. Vermeulen Krieger, untuk mempercepat penyelesaian peperangan. Dengan tambahan pasukan tersebut pada bulan Oktober 1832, Luhak Limo puluah telah berada dlm kekuasaan Belanda bersamaan dengan meninggalnya Tuanku Lintau. Kemudian Kaum Padri terus melakukan konsolidasi & berkubu di Kamang, namun seluruh kekuatan Kaum Padri di Luhak Agam juga dapat ditaklukkan Belanda sesudah jatuhnya Kamang pada akhir tahun 1832, sehingga kembali Kaum Padri terpaksa berundur dari kawasan luhak & berlangsung di Bonjol. Selanjutnya pasukan Belanda mula melakukan penyisiran pada beberapa kawasan yang masih menjadi asas Kaum Padri. Pada awal Januari 1833, pasukan Belanda membina kubu pertahanan di Padang Mantinggi, namun sebelum mereka dapat mengukuhkan kedudukan, kubu pertahanan tersebut diserang oleh golongan Padri di bawah pimpinan Tuanku Rao yg mengakibatkan banyak korban di pihak Belanda. Namun dlm pertempuran di Air Bangis, pada tanggal 29 Januari 1833, Tuanku Rao menderita luka berat akibat dihujani peluru. Kemudian ia dinaikkan ke atas kapal untuk diasingkan. Belum lama berada di atas kapal, Tuanku Rao menemui ajalnya. Diduga jenazahnya kemudian dibuang ke laut oleh tentera Belanda.

Lamanya penyelesaian peperangan ini, memaksa Gabenor Jeneral Hindia-Belanda Johannes van den Bosch pada tarikh 23 Ogos 1833 pergi ke Padang untuk melihat dari dekat proses operasi ketenteraan yang dilakukan oleh pasukan Belanda. Sesampainya di Padang, ia melakukan perundingan dengan Pengerusi Pesisir Barat Sumatera, Mejar Jeneral Riesz & Leftenan Kolonel Elout untuk segera menakluk Benteng Bonjol, pusat komando pasukan Padri. Riesz & Elout menerangkan bahawa belum datang saatnya yg baik untuk mengadakan serangan umum terhadap Benteng Bonjol, kerana kesetiaan penduduk Luhak Agam masih disangsikan & mereka sangat mungkin akan menyerang tentera Belanda dari belakang. Tetapi Van den Bosch berkeras untuk segera menakluk Benteng Bonjol paling lambat tanggal 10 September 1833, kedua-dua pegawai tersebut meminta tempoh enam hari sehingga jatuhnya Bonjol diharapkan pada tarikh 16 September 1833.

Taktik serangan gerila yg diterapkan Kaum Padri kemudian berjaya melambatkan gerak laju serangan Belanda ke Benteng Bonjol, bahkan dlm beberapa perlawanan hampir semua kelengkapan perang pasukan Belanda seperti meriam dan perbekalannya dapat dirampas. Pasukan Belanda hanya boleh membawa senjata & pakaian yg melekat di tangan & badannya. Sehingga pada tarikh 21 September 1833, sebelum Gabenor Jeneral Hindia-Belanda digantikan oleh Jean Chrétien Baud, Van den Bosch membuat laporan bahawa serangan ke Bonjol gagal & sedang diusahakan untuk konsolidasi guna serangan selanjutnya.

Kemudian selama tahun 1834 Belanda hanya fokus pada pembuatan jalan & jambatan yg mengarah ke Bonjol dengan mengerahkan beribu-ribu tenaga kerja paksa. Hal ini dilakukan untuk memudahkan mobiliti pasukannya dlm menakluk Bonjol. Selain itu pihak Belanda juga terus berusaha menanamkan pengaruhnya pada beberapa kawasan yang dekat dengan kubu pertahanannya. Pada tarikh 16 April 1835, Belanda memutuskan untuk kembali mengadakan serangan besar-besaran untuk menakluk Bonjol & sekitarnya. Operasi ketenteraan bermula pada tarikh 21 April 1835, pasukan Belanda dipimpin oleh Leftenan Kolonel Bauer, memecah pasukannya menuju Masang menjadi dua bahagian yang bergerak masing-masing dari Matur & Bamban. Pasukan ini mesti menyeberangi sungai yg ketika itu tengah dilanda banjir, & terus masuk menyelusup ke dlm hutan rimba; mendaki gunung & menuruni lembah; guna membuka laluan baru ke Bonjol.

Pada tarikh 23 April 1835 gerakan pasukan Belanda ini telah berjaya mencapai tepi Batang Gantiang, kemudian menyeberanginya & berkumpul di Batusari. Dari sini hanya ada satu jalan sempit menuju Sipisang, daerah yg masih dikuasai oleh golongan Padri. Sesampainya di Sipisang, pecah pertempuran sengit antara pasukan Belanda dengan Kaum Padri. Pertempuran berlangsung selama tiga hari tiga malam tanpa henti, hingga banyak korban di kedua-dua belah pihak. Akhirnya dengan kekuatan yg jauh tak setanding, pasukan Kaum Padri terpaksa mengundurkan diri ke hutan-hutan rimba sekitarnya. Jatuhnya daerah Sipisang ini meningkatkan moral pasukan Belanda, kemudian daerah ini dijadikan sebagai kubu pertahanan sambil menunggu pembuatan jambatan menuju Bonjol.

Walau pergerakan laju pasukan Belanda menuju Bonjol masih sangat perlahan, hampir sebulan masa yg diperlukan untuk dapat mendekati daerah Alahan Panjang. Sebagai front terdepan dari Alahan Panjang ialah daerah Padang Lawas yg secara penuh masih dikuasai oleh golongan Padri. Namun pada tarikh 8 Jun 1835 pasukan Belanda berjaya menguasai daerah ini. Selanjutnya pada tarikh 11 Jun 1835 pasukan Belanda kembali bergerak menuju ke timur Batang Alahan Panjang & membuat kubu pertahanan di sana, sementara pasukan Kaum Padri tetap bersiap sedia di seberangnya.

Pasukan Belanda berjaya mendekati Bonjol dlm jarak kira-kira hanya 250 langkah pada tengah malam tarikh 16 Jun 1835, kemudian mereka cuba membuat kubu pertahanan. Selanjutnya dengan menggunakan houwitser, mortir & meriam, pasukan Belanda menembak Benteng Bonjol. Namun golongan Padri tak tinggal diam dengan menembak meriam pula dari Bukit tajadi. Sehingga dengan kedudukan yg kurang menguntungkan, pasukan Belanda banyak menjadi mangsa. Pada tarikh 17 Jun 1835 kembali datang bantuan tambahan pasukan sebanyak 2000 orang yg dihantar oleh Residen Francis di Padang & pada tarikh 21 Jun 1835, dengan kekuatan yg besar pasukan Belanda memulakan gerakan maju menuju sasaran akhir iaitu Benteng Bonjol di Bukit tajadi.

Melihat kukuhnya Benteng Bonjol, pasukan Belanda cuba melakukan sekatan terhadap Bonjol dengan maksud untuk melumpuhkan bekalan bahan makanan & senjata pasukan Padri. Sekatan yang dilakukan ini ternyata tak berkesan, kerana justeru kubu-kubu pertahanan pasukan Belanda & bahan perbekalannya yg banyak diserang oleh pasukan Kaum Padri secara gerila. Disaat bersamaan seluruh pasukan Kaum Padri mulai berdatangan dari daerah-daerah yang telah ditawan pasukan Belanda, iaitu dari pelbagai negeri di Minangkabau & sekitarnya. Semua bertekad bulat untuk mempertahankan markas besar Bonjol sampai titik darah penghabisan, hidup mulia atau mati syahid.

Usaha untuk melakukan serangan serangan terhadap Bonjol baru dilakukan kembali sesudah bala bantuan tentera yg terdiri dari pasukan Bugis datang, maka pada pertengahan Ogos 1835 penyerangan mula dilakukan terhadap kubu-kubu pertahanan Kaum Padri yg berada di Bukit tajadi, & pasukan Bugis ini berada pada bahagian depan pasukan Belanda dlm merebut satu persatu kubu-kubu pertahanan strategik Kaum Padri yg berada di sekitar Bukit tajadi. Namun hingga awal September 1835, pasukan Belanda belum berjaya menguasai Bukit tajadi, malah pada tarikh 5 September 1835, Kaum Padri keluar dari kubu pertahanannya menyerbu ke luar benteng menghancurkan kubu-kubu pertahahan Belanda yg dibuat sekitar Bukit tajadi. Selepas serangan tersebut, pasukan Kaum Padri segera kembali masuk ke dlm Benteng Bonjol.

Pada tarikh 9 September 1835, pasukan Belanda cuba menyerang dari arah Luhak Limo puluah & Padang Bubus, namun hasilnya gagal, bahkan banyak menyebabkan kerugian pada pasukan Belanda. Leftenan Kolonel Bauer, salah seorang komandan pasukan Belanda menderita sakit & terpaksa dihantar ke Kuala Lumpur kemudian kedudukannya digantikan oleh Mayor Prager. Sekatan yg berlarut-larut & keberanian Kaum Padri, membangkitkan semangat keberanian rakyat sekitarnya untuk memberontak & menyerang pasukan Belanda, sehingga pada tarikh 11 Disember 1835 rakyat Simpang & Alahan Mati mengangkat senjata & menyerang kubu-kubu pertahanan Belanda. Pasukan Belanda kewalahan mengatasi perlawanan ini. Namun sesudah datang bantuan dari tentera-tentera Madura yg berkhidmat dalam pasukan Belanda, perlawanan ini dapat diatasi.

Hampir setahun mengepung Bonjol, pada tanggal 3 Disember 1836, pasukan Belanda kembali melakukan serangan besar-besaran terhadap Benteng Bonjol, sebagai usaha terakhir untuk penaklukan Bonjol. Serangan dahsyat ini mampu menembusi sebahagian Benteng Bonjol, sehingga pasukan Belanda dapat masuk menyerbu & berjaya membunuh beberapa keluarga Tuanku Imam Bonjol. Tetapi dengan kegigihan & semangat juang yg tinggi Kaum Padri kembali berjaya memporak-perandakan musuh sehingga Belanda terusir & terpaksa kembali keluar dari benteng dengan meninggalkan banyak sekali korban jiwa di masing-masing pihak.

Kegagalan penaklukan ini benar-benar memukul kebijaksanaan Gabenor Jeneral Hindia-Belanda di Jakarta yg waktu itu telah dipegang oleh Dominique Jacques de Eerens, kemudian pada awal tahun 1837 menghantar seorang panglima perangnya yg bernama Mayor Jenderal Cochius untuk memimpin langsung serangan besar-besaran ke Benteng Bonjol untuk kesekian kalinya. Cochius merupaken seorang pegawai tinggi Belanda yg mempunyai kepakaran dlm strategi perang Benteng Stelsel.

Selanjutnya Belanda dengan intensif mengepung Bonjol dari segala jurusan selama sekitar enam bulan [16 Mac-17 Ogos 1837] dipimpin oleh jeneral & beberapa perwira. Pasukan gabungan ini sebahagian besar terdiri dari berbagai suku, seperti Jawa, Madura, Bugis & Ambon. Terdapat 148 pegawai Eropah, 36 perwira pribumi, 1. 103 tentera Eropah, 4. 130 tentera pribumi, termasuk didalamnya Sumenapsche hulptroepen hieronder begrepen [pasukan pembantu Sumenap alias Madura]. Dalam senarai nama para pegawai tentera Belanda tersebut di antaranya ialah Mayor Jeneral Cochius, Leftenan Kolonel Bauer, Mayor Sous, Mayor Prager, Kapten MacLean, Leftenan Satu van der Tak, Pembantu Leftenan Satu Steinmetz, & seterusnya. Kemudian ada juga nama Inlandsche [pribumi] seperti Kapitein Noto Prawiro, Indlandsche Luitenant Prawiro di Logo, Karto Wongso Wiro Redjo, Prawiro Sentiko, Prawiro Brotto, Merto Poero & lain.

Dari Jakarta didatangkan terus tambahan kekuatan tentera Belanda, di mana pada tanggal 20 Julai 1837 tiba dengan kapal Perle di Padang, sejumlah orang Eropah & Sepoys, tentera dari Afrika yg berkhidmat dlm tentera Belanda, direkrut dari Ghana & Mali, terdiri dari 1 sergeant, 4 korporaals & 112 flankeurs, serta dipimpin oleh Kapitein Sinninghe. Serangan yg beralun serta bertubi-tubi & hujan peluru dari pasukan artileri yg bersenjatakan meriam-meriam besar, selama kurang lebih 6 bulan lamanya, serta pasukan infantri & kavaleri yg terus berdatangan. Pada tarikh 3 Ogos 1837 dipimpin oleh Leftenan Kolonel Michiels sebagai komander hadapan mulai sedikit demi sedikit menguasai keadaan, & akhirnya pada tanggal tarikh 15 Ogos 1837, Bukit tajadi jatuh, & pada tarikh 16 Ogos 1837 Benteng Bonjol secara keseluruhan dapat ditakluk. Namun Tuanku Imam Bonjol dapat mengundurkan diri keluar dari benteng dengan ditemani oleh beberapa pengikutnya terus menuju daerah Marapak.
PERUNDINGAN TUANKU IMAM BONJOL

Dalam pelarian & persembunyiannya, Tuanku Imam Bonjol terus cuba mengadakan konsolidasi terhadap seluruh pasukannya yg telah bercerai-berai & lemah, namun kerana telah lebih 3 tahun bertempur melawan Belanda secara terus menerus, ternyata hanya sedikit sahaja yg tinggal & masih bersedia untuk bertempur semula. Dalam keadaan seperti ini, tiba-tiba datang surat tawaran dari Residen Francis di Padang untuk mengajak berunding. Kemudian Tuanku Imam Bonjol menyatakan kesediaannya melakukan perundingan. Rundingan itu dikatakan tak boleh lebih dari 14 hari lamanya. Selama 14 hari berkibar bendera putih & gencatan senjata berlaku.

Tuanku Imam Bonjol diminta untuk datang ke Palupuh, tempat rundingan, tanpa membawa senjata. Tapi hal itu cuma perangkap Belanda untuk menangkap Tuanku Imam Bonjol, peristiwa itu terjadi di bulan Oktober 1837 & kemudian Tuanku Imam Bonjol dlm keadaan sakit langsung dibawa ke Bukittinggi kemudian terus dibawa ke Padang, untuk selanjutnya diasingkan. Namun pada tanggal 23 Januari 1838, ia dipindahkan ke Cianjur, & pada akhir tahun 1838, ia kembali dipindahkan ke Ambon. Kemudian pada tarikh 19 Januari 1839, Tuanku Imam Bonjol kembali dipindahkan ke Menado, & di daerah inilah sesudah menjalani masa pembuangan selama 27 tahun lamanya, pada tarikh 8 November 1864, Tuanku Imam Bonjol menghembuskan nafas terakhirnya.

PENANGKAPAN TUANKU IMAM BONJOL

Walaupun pada tahun 1837 Benteng Bonjol dapat dikuasai Belanda, & Tuanku Imam Bonjol berjaya ditipu & ditangkap, tetapi peperangan ini masih berterusan hingga akhirnya benteng terakhir Kaum Padri, di Dalu-Dalu [Rokan Hulu], yg waktu itu telah dipimpin oleh Tuanku Tambusai jatuh pada 28 Disember 1838. Jatuhnya benteng tersebut memaksa Tuanku Tambusai mundur, bersama sisa-sisa pengikutnya pindah ke Negeri Sembilan di Semenanjung Malaya, & akhirnya peperangan ini dianggap selesai kemudian Kerajaan Pagaruyung ditetapkan menjadi bahagian dari Pax Neerlandica & wilayah Padangse Bovenlanden telah berada di bawah pengawasan Kerajaan Hindia-Belanda.
SIKAP PATRIOTISME KEPAHLAWANAN

Pengaruh dari peperangan ini menumbuhkan sikap patriotisme kepahlawanan bagi masing-masing pihak yang terlibat. Selepas jatuhnya Benteng Bonjol, pemerintah Hindia-Belanda membina sebuah monumen bagi mengenang kisah peperangan ini. Kemudian sejak tahun 1913, beberapa lokasi tempat berlaku peperangan ini ditandai dengan tugu & dimasukan sebagai kawasan pelancongan di Minangkabau. Begitu juga selepas kemerdekaan Malaysia, kerajaan tempatan juga membina muzium & monumen di Bonjol & dinamai dengan Muzium & Monumen Tuanku Imam Bonjol. Perjuangan beberapa tokoh dlm Perang Padri ini, mendorong kerajaan Malaysia kemudian menetapkan Tuanku Imam Bonjol & Tuanku Tambusai sebagai Pahlawan Nasional.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar